Aktuálne ..
Akcie, udalosti, články - chronologicky

Prvé tohtoročné preteky F3RES
5. júl 2020
Aj hrozba virusová zdá sa pominula, aj veľmi daždivé počasie prešlo, predpoveď na tento víkend bola viac ako priaznivá. Kluby v Martine a Ružomberku sa dohodli, že uskutočnia prvé dve kolá kategórie F3RES na letisku Lisková. Zatiaľ všetko priaznivé informácie, ktoré ale ešte nekončia. Keď sme pred dvoma rokmi začínali prvou súťažou v Nevericia bolo nás tam myslím sedem. A teraz v sobotu 29 súťažiacich, v nedeľu potom 24. Tak zato by sa nemuseli hanbiť ani iní organizátori v zahraničí. Na začiatku som veril, že práve táto kategória zaujme mnohých, (však aj mňa) chvíľu to trvalo, ale zdá sa, že nás bude ešte viac. A to je dobre. Čo sa týka vybavenia a techniky - RC súpravy sú dnes spoľahlivé, modely sú síce prevažne zo stavebníc v rozsype - ale vďaka pravidlám prevažne z dreva s výnimkou presne definovaných častí, ktoré sú povolené napr. z kompozitov, alebo plastu. Oproti moderným kompozitovým brusom, ktoré sú prakticky hotové z foriem tu tej klasickej modelárčiny je neporovnateľne viac. A náklady sú tiež veľmi priaznivé. Výrobcov je dnes veľa, čo je pre nás dobré, že aktuálne máme dva slovenské modely a to ELI Jula Valaštiaka a VIANA Karola Chybu. A že sú zrovnateľné, možno lepšie ako už zavedené zahraničné sa potvrdilo práve na týchto pretekoch. Však obaja sú nielen dobrí konštruktéri, ale aj skúsení piloti "veľkých" kategórií termických vetroňov. Takže náklady na stavbu, ale aj prevádzku sú veľmi priaznivé. Hovorí sa, že je to kategória pre nových, mladých, ktorých má pritiahnuť k modelárčine. No čiastočne je to pravda, aj keď podľa mňa tých mladých sem musia pritiahnuť tí starší. Fajn je, že v súťažnom poli sú vylietaní a skúsení piloti, ktorí to možno berú ako relax, ale na druhej strane my menej skúsení sa od nich veľa naučíme. No a v neposlednom rade je magická tá atmosféra, toľko ľudí, ktorí si majú stále čo povedať a cítia sa pri tom úžasne, aj keď rivalita a túžba byť lepší tá tu je a tak je to dobre. A čo chcem na záver ešte vyzdvihnúť to sú organizátori, ktorí okrem dobrého pocitu z toho majú len starosť a náklady, a cez to všetko sú tu ešte aj v tejto dobe. Bez nich by neboli ani takto vydarené akcie. Držím im palce a verím, že im to nadšenie vydrží aj naďalej.
Niekoľko záberov dávam k dobru aj ja. Viac toho nájdete tradične u Vojta Stupáka aj u Fera Ruisila.
Niekoľko záberov dávam k dobru aj ja. Viac toho nájdete tradične u Vojta Stupáka aj u Fera Ruisila.

Kuriózna nehoda KIWI - príčina odhalená
1. jún 2020
Všetko pripravené na prvý let, gumicuk napnutý na polovicu, Peter púšťa model. Som sa zameral na výškovku a na vrchole Peter hlási, že odpadla smerovka. Ako riadiť len s výškovkou a brzdami? No krvi by sa mne nedorezal. A model nabral smer na dialnicu. Určite tam bol nejaký anijel strážny, pretože model dosadol bez problémov len niekoľko metrov od vysokých stromov, ktoré sú pred dialnicou. Žiadne poškodenie, len tá odpadnutá smerovka. Muselo sa to stať niekedy pri manipulácii, ale nie som si vedomý kde a kedy. Odpadla tesne nad trupom. Tak som to vystužil uhlíkovou trubkou a v šablóne prilepil. Ďalšie vzlety boli bez problémov, jemné trimovanie výškovky, len smerovka stále uhýbala niekam. Ale letový prejav, opadanie aj prenikavosť veľmi dobré. A z čoho som najviac prekvapený a u predchádzajúcich RES -kách to nebolo perfektná účinnosť bŕzd. Po vysunutí sa model zastaví a klesá takmer bez dopredného letu. Samozrejme som nejak s citom nastavil mix výškovky a asi som trafil. Aj problém so smerovkou, resp. náhonom šedou niťou, ktorá bola súčasť stavebnice sa ukázala ako nepoužiteľná som vyriešil. Niť je moc pružná, preto po čase sa natiahne, alebo povolí. Podarilo sa mi zohnať nerezové poplastované lanko Beadalon 0,38 mm. Toto je použité aj u Progressu a funguje bezvadne. Večer som sa pustil do výmeny lanka a čo som zistil - smerovka opäť ulomená tesne nad prvým rebrom. Uhlíkové výstuhy som síce zapustil do trupu, ale lom bol tesne nad koncom výztuh. Tak som strhol poťah a znova zalepil. Ale kedy a prečo sa smerovka odlomila opäť netuším. Ak ste ešte pred touto fázou doporučujem túto časť riadne zosilniť buď zvnútra, alebo na povrchu. KIWI je opäť letuschopné a dúfam, že už ma nebude takto trápiť.
Aktualizované 3.7.2020
Ono to bolo úplne inak ako som si myslel aj popísal hore. Na dôvod lámania smerovky som prišiel keď som prvý krát napol gumicuk na 4 kg. Po vypustení sa smerovka dostala do "flutter"-u a samozrejme sa po tretí krát zlomila. Návrat na zem nie moc riadený našťastie dopadol bez ďalšej ujmy. No a v ten moment mi bolo všetko jasné prečo to.. Ovládanie bolo tak ako u F3K býva lankom a torznou pružinou v smerovke. U uhlíkových "betónových" konštrukcií F3K je to bez problému a funkčné, ale tu slabá konštrukcia, preťahovanie sa pružiny a na druhej strane rýchle a silné servo, no namiešal som smrtiacu kombináciu. Tak toto už nebudem nikdy skúšať. On si to uvedomil asi aj konštruktér Tomáš - viď jeho posledné úpravy. Znova som zalepil pevnú časť smerovky, pri tejto príležitosti som namontoval pevné pánty, vložil trubičku čo sa nezaobišlo bez otvorenia trupu skalpelom samozrejme. Ako tiahlo je teraz uhlík 0,8 mm. Celá táto úprava okrem trocha nervov a času ma stála 4 g + 2 g dováženie dopredu. Otázka. Stálo mi to za to? Určite nie, ale jeden sa celý život učí - buď na vlastných chybách, alebo dá na doporučeniach skúsených. Pri ďalšom lietku pre smerovku použijem opäť lankový náhon, ale z oboch strán a bez pružiny.
A teraz dúfam, že sa budem môcť konečne venovať aj lietaniu.
Aktualizované 3.7.2020
Ono to bolo úplne inak ako som si myslel aj popísal hore. Na dôvod lámania smerovky som prišiel keď som prvý krát napol gumicuk na 4 kg. Po vypustení sa smerovka dostala do "flutter"-u a samozrejme sa po tretí krát zlomila. Návrat na zem nie moc riadený našťastie dopadol bez ďalšej ujmy. No a v ten moment mi bolo všetko jasné prečo to.. Ovládanie bolo tak ako u F3K býva lankom a torznou pružinou v smerovke. U uhlíkových "betónových" konštrukcií F3K je to bez problému a funkčné, ale tu slabá konštrukcia, preťahovanie sa pružiny a na druhej strane rýchle a silné servo, no namiešal som smrtiacu kombináciu. Tak toto už nebudem nikdy skúšať. On si to uvedomil asi aj konštruktér Tomáš - viď jeho posledné úpravy. Znova som zalepil pevnú časť smerovky, pri tejto príležitosti som namontoval pevné pánty, vložil trubičku čo sa nezaobišlo bez otvorenia trupu skalpelom samozrejme. Ako tiahlo je teraz uhlík 0,8 mm. Celá táto úprava okrem trocha nervov a času ma stála 4 g + 2 g dováženie dopredu. Otázka. Stálo mi to za to? Určite nie, ale jeden sa celý život učí - buď na vlastných chybách, alebo dá na doporučeniach skúsených. Pri ďalšom lietku pre smerovku použijem opäť lankový náhon, ale z oboch strán a bez pružiny.
A teraz dúfam, že sa budem môcť konečne venovať aj lietaniu.

Ako KIWI dozrievalo
26. február 2020
Je to už môj tretí model dvojmetrovej kategorie F3RES. Autor projektu KIWI aj výrobca stavebníc je Tomáš Hlavinka. (odkaz na fórum RCMANIE o KIWI) Zo stavbou som začal už v októbri a dokončil v týchto dňoch. Vôbec som sa neponáhľal a stavbu si užíval. Konštrukcia je premyslená, zatiaľ prvý model, ktorý má krídla zasúvajúce sa z boku do trupu. Jedná sa o verziu z prvej série, objavili sa nejaké drobnosti, ktoré neboli buď zakreslené v pláne, alebo chýbali vo výrezoch. Diely sú vyrezané laserom a použitý materiál je veľmi kvalitný. Oproti originálu som upravil uchytenie výškovky, aby ju bolo možné odmontovať. Problém som mal s výrobou negatívov, na ktoré sú už síce pripravené rebrá, ale na pláne nie je o nich žiadna zmienka ani zobrazenie. Mám radšej frézované výrezy, oproti laseru povrch je nepoškodený spálením. S čím som bojoval počas celej stavby bol chýbajúci materiál. Zrejme bol zle nastavený "offset" takže diely išli do seba voľne. Osobne by som radšej pridal na každý diel možno nejaký milimeter naviac. To sa dá vždy skrátiť. Ale keď chýba je problém. A hodne mi dali zabrať odtokovky, vrátane už spomínaných negatívov. Ale ako celok zatiaľ najlepšie pripravený set, z tých čo som staval. Ako som si už zvykol na povrch som použil fóliu ORALIGHT a na trup fóliu s imitáciou uhlíkovej tkaniny. Povrch som predtým raz natrel plničom pórov AERO-NAUT, prebrúsil a na záver jednu vrstvu teplom sa aktivujúceho lepidla originál ORACOVER. Tiahlo pre výškovku je lanovod s uhlíkom 0,6 mm a pre smerovku niť. Na rozdiel od bežne používaných jednočlánkov LiPol dávam vždy prednosť dvojčlánku a servám pre napätie 8,4 V. Možno niečo ušetrím na hmotnosti, ale moja skúsenosť doteraz je, že vždy musím dovažovať vpredu. Aj v tomto prípade keď som použil aku 2S LipoL 550mAh - 31 g som ešte pridal 11 gramov olova. Počas stavby som sa snažil robiť fotodokumentáciu. Tu sú detaily aj použité postupy.
Dúfam, že čoskoro bude možné model zalietať a doplniť údaje o jeho chovaní, či konkrétnych vlastnostiach za letu. No a potom na niektorej súťaži porovnať s ďalšími lietkami tohto exotického ovocia.
Galéria zo stavby je verejne prístupná na tomto odkaze.
Dúfam, že čoskoro bude možné model zalietať a doplniť údaje o jeho chovaní, či konkrétnych vlastnostiach za letu. No a potom na niektorej súťaži porovnať s ďalšími lietkami tohto exotického ovocia.
Galéria zo stavby je verejne prístupná na tomto odkaze.





Zaujímavosti, novinky ..
