Moje malé "HIGHLIGHTS"
Akcie, udalosti, články - chronologicky

Oprava vysielača T14MZ
19.november 2019
Tento vysielač som mal od roku 2005. Na tú dobu mal všetko, možno ďaleko viac čo bežný modelár potrebuje, alebo vie využiť. Jediné čo mi vadilo bola nizka kapacita aku a relatívne dlhá odozva pri zadávani čohokoľvek. No a v princípe, že to bola "ježovka palcová". Ale nikdy ma rádio nesklamalo. Neskôr som ho postúpil susedovi Vilovi, ktorý ho užíva doteraz. Koncom leta myslím sa na mňa obrátil, že mu vynecháva pravý ovládač krídeliek. Problém je ale, že nie vždy. Čo s tým. Dedukovali sme, že asi bude vadný potenciometer. Tak som najprv rádio pokusne rozobral, až som sa dostal k potenciometru. To by išlo. Teraz kde zohnať nový potenciometer. Pán Marhout opäť nesklamal a tak sme sa dohodli a poslal nový. Pôvodne som myslel, že bude už naletovaný, ale nebol. Nuž tak neostalo mi iné len ho preletovať. Nikdy som také drobné nerobil, ale nakoniec sa to podarilo a zvládol som to myslím úspešne. Potom len spätná montáž. Aj to vyšlo. Po prvotnom overení zdá sa, že je všetko v poriadku, jediný problém s ktorým sme ale počítali je, že nesedí presne stred. Je na to špeciálny kalibrovací program, ale vzhľadom na využitie vysielača sa s tým dá bez problémov fungovať. Tak dúfam, že závada bola odstránená a Vilovi bude ešte nejakú dobu spoľahlivo slúžiť. No a zaujímalo ma to aj preto, že dnes už sa klasické potenciometre nahrádzajú bezdotykovými senzormi, kde by k takýmto závadám nemalo dochádzať, aj keď pokaziť sa môže všetko.





DH-82 TIGER MOTH
28.október 2019
Písal sa rok 1988 a u nás sme poriadali Majstrovstvá Slovenska akrobatov kat. F3A. Vtedy prišiel Vlado Perniš s týmto lietadlom aj s 4-or taktom spaľovacím. Na tú dobu nevídané a som si vtedy pomyslel také niečo mať. Nuž a teraz po mnohých rokoch sa mi to splnilo. V piatok bol zálet a všetko dopadlo dobre, lieta presne tak ako som očakával. Kto nevie jedná sa o polomaketu anglického cvičného stroja z 30-tych rokov v prevedení "camo". Rozpätie 1400 mm, hmotnosť 3548 g. Motor Saito FA72 - žhavík. Použil som prižhavovanie MR-RC už tretí krát a k plnej spokojnosti. Niektoré detaily sú zrejmé z obrázkov. Zaujímavé je, že pri zálete nebolo vôbec potrebné trimovať výškovku. Zdá sa, že jednak bolo ťažisko predpísané správne a aj vďaka novému vyvažovaciemu zariadeniu, ktoré som použil som sa trafil presne. Použitie telemetrie je u mňa už samozrejmosť, okrem optického otáčkomera sledujem aj napätie príjmačových aku (2 x LiPol) a napätie aku žhavenia. (jednočlánok LiPol 2000 mAh)









Na návšteve u Petra.
18.október 2019
Snažím sa dohnať zameškané aj vo veľkom lietaní a využiť nádherne začaté tohtoročné Babie leto. Tak som včera urobil jeden krátky navigačný na mojej lokálne obľúbenej trati Žilina-Slávnica-Trenčín. V Slávnici samozrejme nevynechám nikdy dobrú kávu aj stretnute s miestnymi. Keďže viem o Petrovej novej "bavjačke", nazrel som do hangára. Vyzerá krásne, nádherný "oldtimer". Zdá sa už aj pripravený na lietanie, tak sa moc teším, až ho uvidím aj počujem nad hlavou čoskoro. A želám až mu robí veľkú radosť.




"Letecká guľášovka"
17.október 2019
Trocha s odstupom by som rád zdokumentoval túto vydarenú spoločnú akciu z minulej soboty vrátane varenia guľášu, dobrej nálady a hlavne lietaniu. Prišiel som trocha neskôr tak mi nevyšiel čas na fotenie. Na šťastie nejaké zábery urobil Mišo a dal k dispozícii galériu. Počasie bolo ukážkové, tak sme otvorili tohtoročné Babie leto. Každý lietal čo mu "hrdlo ráčilo". Zaujímavou novinkou bolo skupinové lietanie, alebo súboj, alebo "urvy koľko vieš". Neviem presne ako to vzniklo, aj keď tuším. "To Gustáv všechno spískal". Radosť aj zábava to bola veľká. Vo vzduchu 7 modelov, ktoré sa navzájom naháňajú. Na záver som neodolal a pripojil som sa aj ja. Samozrejme boli aj nejaké pády, ale vzhľadom na použitý materiál, je oprava bez problémov vďaka sekundovému lepidlu. Lietalo sa až do súmraku, nuž a potom akcia pokračovala ďalej.
Ešte na záver pripájam video, ktoré som dostal od Petra Šimoníka z Valašských Kloboukú. Myslím, že aj v tom má prsty náš Gustáv.
Ešte na záver pripájam video, ktoré som dostal od Petra Šimoníka z Valašských Kloboukú. Myslím, že aj v tom má prsty náš Gustáv.





F3-RES Martin 2019
29.september 2019
Zúčastnil som sa tejto súťaže, chcel som aj predchádzajúcej v Očovej, ale keďže nie som člen LERMAS a naviac som aj nepoistený tam ma odmietli. Našťastie v Martine to šlo. Počasie v sobotu nič moc, veterno aj dážď, ale zišlo sa nás 16 súťažiacich. Odlietali sme 4 kolá a v priebehu piateho prišiel vytrvalý dážď, tak sme skončili. Chodím lietať len za pekného počasia, najlepšie bez vetra a dažďa. Som moc pohodlný už. Preto napriek tomu som bol rád, že som tam išiel a nakoniec to šlo, však podmienky boli pre všetkých rovnaké. A čo je pre mňa hlavné stretol som veľa dobrých ľudí, veľa som sa naučil, veľa som videl. Lietať síce viem, ale nájsť termiku, bubliny, udržať sa hore 6 minút a potom sa presne trafiť na bod to je problém. Ale teoreticky už viem ako na to. Nefotil som, záujemcov odkazujem na stránku Vojta Stupáka, má aj pekné video aj fotoalbum. Výsledkovú listinu zatiaľ nemám k dispozícii.
Ešte možno pár postrehov, ktoré som získal za čas čo je táto (v zahraničí mimoriadne obľúbená aj rozšírená kategória) už od minulého roku aj u nás:
- vzhľadom za svoju nenáročnosť na vybavenie aj náklady je určená pre všetkých najmladších aj tých najstarších
- pravidlá pre konštrukciu aj lietanie sú jednoduché a pevne dané, takže modely sú podobné a tým aj ich výkonnosť je podobná
- potom víťazí ten kto vie najlepšie čítať aj využiť meteorologické podmienky a pozná svoj model
- kto čaká, že priláka hlavne mladých alebo najmladších, tak sa mýli, určite prídu aj tí, ale hlavne na doporučenie a v doprovode starších. Dnes mládež má iné predstavy aj záujmy už
- začínajú lietať aj súťažiaci podobných termických kategórií ako F3J, F5J, F3K.. A je to vidieť aj na výsledkoch potom. Vojto Stupák napísal "špičkový piloti". Ja s ním trocha zapolemizujem, vôbec sa tomu nebránim, pretože ukážu cestu aj tým slabším, alebo nevylietaným, alebo začiatočníkom a to je dobre. A keď sa pretekári rozdelia podľa veku - juniori-seniori-"oldies", každý má šancu aj motiváciu k tomu
- nevedel som, ale už viem, že budúci rok bude v Martine prvá medzinárodná súťaž tejto kategórie. Ďalšia motivácia aj možnosť stretnúť sa s inými. Už teraz sa na to teším.
Nešiel som do detailov, záujemci si môžu pozrieť pravidlá, ktoré som preložil v minulom roku z nemeckých, (klikom vľavo hore sa dostanete na originál) kde vznikli, ostatný svet ich v princípe prevzal a keď som ich aktuálne porovnal nie sú tu doteraz žiadne zmeny.
Ešte možno pár postrehov, ktoré som získal za čas čo je táto (v zahraničí mimoriadne obľúbená aj rozšírená kategória) už od minulého roku aj u nás:
- vzhľadom za svoju nenáročnosť na vybavenie aj náklady je určená pre všetkých najmladších aj tých najstarších
- pravidlá pre konštrukciu aj lietanie sú jednoduché a pevne dané, takže modely sú podobné a tým aj ich výkonnosť je podobná
- potom víťazí ten kto vie najlepšie čítať aj využiť meteorologické podmienky a pozná svoj model
- kto čaká, že priláka hlavne mladých alebo najmladších, tak sa mýli, určite prídu aj tí, ale hlavne na doporučenie a v doprovode starších. Dnes mládež má iné predstavy aj záujmy už
- začínajú lietať aj súťažiaci podobných termických kategórií ako F3J, F5J, F3K.. A je to vidieť aj na výsledkoch potom. Vojto Stupák napísal "špičkový piloti". Ja s ním trocha zapolemizujem, vôbec sa tomu nebránim, pretože ukážu cestu aj tým slabším, alebo nevylietaným, alebo začiatočníkom a to je dobre. A keď sa pretekári rozdelia podľa veku - juniori-seniori-"oldies", každý má šancu aj motiváciu k tomu
- nevedel som, ale už viem, že budúci rok bude v Martine prvá medzinárodná súťaž tejto kategórie. Ďalšia motivácia aj možnosť stretnúť sa s inými. Už teraz sa na to teším.
Nešiel som do detailov, záujemci si môžu pozrieť pravidlá, ktoré som preložil v minulom roku z nemeckých, (klikom vľavo hore sa dostanete na originál) kde vznikli, ostatný svet ich v princípe prevzal a keď som ich aktuálne porovnal nie sú tu doteraz žiadne zmeny.



Zaujímavosti, novinky ..

A mám z toho radosť veľkú. Aj keď ma to stálo veľa energie aj trochu investícií do nového. Ale poporiadku skusím vysvetliť čo sa stalo. Pred časom som čítal na stránke Martina Pilného, ktorá už nie je nejaký čas aktualizovaná o dôvodoch prečo to tak je. Vtedy som ešte netušil, že podobné problémy postihnú aj mňa. Moja stránka je robená v prostredí RapidWeaver. Začal som pred viacerými rokmi. Medzičasom bol tento program viackrát prerobený, upravovaný, rozširovaný mnohými "upgradmi". Až po určitej aktualizácii mi prestali chodiť viaceré funkcie, tak som sa vrátil späť k verzii kde to ešte fungovalo. Nejakú dobu som takto pracoval, no po aktualizácii operačného systému mne moja verzia prestala ísť. A čo teraz.. Keď som aktualizoval na najnovšiu verziu, program síce bol funkčný, ale s mnohými chybami, veľa obrázkov sa stratilo. Tak som nechal tú ešte funkčnú stránku, bál som sa ju prepísať aby sa mi niečo nestratilo. To sa udialo niekedy v júni tohto roku. Potom prišli aj mnohé iné problémy s ktorými som musel v prvom rade bojovať. Keď sa to zlepšilo začal som tvoriť najprv v hlave potom som začal písať tak ako som zvyklý pokus - omyl - riešenie. Tak som sa rozhodol, že veľa vecí zmením, starú Aviatku nechám na svojom mieste - kto má záujem dostane sa tam - pozrite modré tlačítko v pravo hore, a začnem nanovo. Trocha ináč, možno niečo nebude ešte fungovať tak ako má, ale všetko sa vyvíja, nie som žiadny profesionál, informácie aj vedomosti získavam hlavne z diskusných skupín na webe. Tak Vám práve teraz predstavujem inovovanú aj trocha redizajnovanú stránku. Je to len forma, ale aj na tej mi záleží a budem hlavne rád ak sa mi podarí ju naplniť aj zmysluplným obsahom, tak aby to bolo zaujímavé pre tých ktorí sa sem dostanú. Teším sa.
Čo práve počúvam